De auto als sociaal-cultureel symbool

Wat is een auto? Objectief bekeken is het een vervoersmiddel om op een comfortabele manier van punt A naar punt B te kunnen reizen. Meer is een auto eigenlijk niet. De inrichting van een auto bestaat doorgaans uit twee voorstoelen en een 3 persoons achterbank. Deze inrichting is afgestemd op het westerse kerngezin, oftewel het moderne standaardgezin bestaande uit vader, moeder en twee of drie kinderen. Erg praktisch dus. Maar aan de auto is in de loop der jaren zoveel meer waarde toegekend dan alleen aan het functionele aspect. De auto heeft als voertuig een echte status-verhoging ondergaan.

[IMAGE=ci1UmMdswDM5.jpg]

Multiplicatie

Hoewel de doorsnee auto nog steeds dezelfde inrichting heeft als voorheen – gericht op het standaardgezin – is dit vervoersmiddel meer en meer een éénpersoonswagen geworden. In plaats van één auto voor het hele gezin, heeft bijna elk gezin tegenwoordig meer dan één auto voor de deur staan. Een auto voor vader, een auto voor moeder en zodra één van de kinderen de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, is het tijd om een taart te bestellen zodat de verjaardag feestelijk gevierd kan worden. Vervolgens komt er nóg een auto bij voor de meerderjarige, en ga zo maar door. Het lijkt erop dat de auto een verlengstuk van de persoonlijkheid van de eigenaar is geworden. Voor ieder wat wils zullen we maar zeggen. We kunnen dit beschouwen als een weerspiegeling van de individualisering van de samenleving.

Van vervoersmiddel tot luxewagen

Voor vele mensen is het belangrijk om een eigen auto te bezitten. Niet alleen omdat het praktisch is, maar vooral ook om gezien te worden. Een auto wordt niet langer enkel aangeschaft op basis van functionaliteit en veiligheid. Statusverhogende aspecten zijn minstens even belangrijk, vooral voor het mannelijke deel van de bevolking. De auto moet bijvoorbeeld redelijk groot zijn, het automerk mag niet te goedkoop zijn en de vormgeving moet luxe of sportief zijn. Kortom, de auto moet cool zijn om de eigenaar zich stoer te laten voelen, en de auto moet groots en luxe zijn om de eigenaar zich rijk en voornaam te laten voelen.

De hedendaagse omwenteling

Naast bovengenoemde trend begint zich echter in de grote steden een nieuwe trend af te tekenen. Het zijn vooral de jongeren die afzien van een eigen auto. Hiervoor zijn een aantal redenen. Ten eerste hebben de jongeren reeds een ander statussymbool geadopteerd, namelijk hun mobiele telefoon. De nieuwste iPhone of Samsung Galaxy is momenteel belangrijker dan een luxewagen. Ten tweede beginnen vooral de jongeren uit de grote steden steeds milieubewuster te leven. Ze hechten steeds minder waarde aan een eigen auto en maken liever gebruik van het openbaar vervoer of kiezen ervoor om een auto met meerdere personen te delen.

Duurzaamheid is hip

Bovendien is het mogelijk om een auto te huren in de stad. Bedrijven die auto’s verhuren, zoals bijvoorbeeld Greenwheels, streven zowel naar een mer leefbaarder stad als naar een leefbaar milieu. Daarom verhuren deze bedrijven nu ook elektrische auto’s. Immers, het is tegenwoordig ‘hip’ om in een elektrische auto te rijden. Ook dat geeft een bepaalde status, namelijk een duurzame!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *